„Melanż. Oczekiwania vs. Rzeczywistość” to ogólnopolska kampania realizowana przez Główny Inspektorat Sanitarny w 2017 r.

Jej głównym celem było zwrócenie uwagi młodzieży na negatywne skutki korzystania z używek. Poprzez przyjętą taktykę pokazano młodzieży, że wyobrażenia związane z oddziaływaniem używek na organizm i wizerunek towarzyski, w zderzeniu z rzeczywistością bywają bardzo rozczarowujące i groźne.

W ciągu 4 miesięcy trwania kampanii powstał kanał „Melanż. Oczekiwania vs. Rzeczywistość” na YouTube, na którym opublikowano 10 spotów, które uzyskały rezultat ponad 2,5 mln wyświetleń. Ponadto, w mediach opublikowano 1 435 artykułów poruszających tematykę kampanii. Wartość ekwiwalentu reklamowego wygenerowanych publikacji osiągnęło wynik  ponad 2 000 000 zł.

Stronę internetową kampanii www.melanz.tv odwiedziło 1 300 000 użytkowników, a quiz z poradami dla „melanżowiczów” rozwiązano ok. 300 000 razy.